Efter en animerad diskussion med L. är det nettopp i en norsk avis min blick fångar en annons. En sofistikerad ung dam avnjuter en kopp kaffe – och enligt annonsen är det kaffet litet dyrare, för den goda smakens skull.
Målgruppen har pengar och god smak, den är beredd att betala för att tillfredsställa sina förfinade lustar. Om jag hade pengar, kunde jag sända efter det kaffet men jag har glömt vad det heter. Och det var om nåden jag samtalade med L.
Ibland räcker det med att bara höja priset för att en produkt skall bli mera åtråvärd. Också i trons värld, L. hör till dem som finner den lutherska nåden för billig. Då tänker hon inte på det sätt på vilket den förvärvats oss – den är dyrköpt, det medger också hon – men hon tänker på det sätt på vilket präster och predikanter distribuerar den på trons marknad.
Det är möjligt att evangelisationen skulle ha större framgång och missionen vinna större skaror om man höjde tröskeln. Nåd 2.0 för de andligt begåvade, de insiktsfulla….
Men, bästa L., det norska kaffet är fortfarande kaffe hur än priset fluktuerar. Nåden tål inga prishöjningar. En nåd som kostar, litet dyrare för den goda smakens skull, är inte längre nåd.