«

»

nov 19

Joakims röst

Om Claus’ och Wolkers’ verk kan ses som uppgörelse med och frigörelse från en påvisk resp. kalvinistisk barndom, är Marnix Gijsen kritisk till både judisk och romersk-katolsk tro.

 

Den senare representerar hans barndom och den förra behandlas i romanen Joachim van Babylon. Gijsens rätta namn var Jan-Albert Goris, han var belgier och flamländare.

 

Berättelsen om Jojakim och Susanna återfinns i de apokryfiska skrifterna och handlingen tilldrar sig under den babyloniska fångenskapen. Susanna är den apokryfiska hjältinnan och det moraliska föredömet men i Gijsens bok får vi veta hur Joakims liv i hennes skugga gestaltade sig.

 

Gijsen skriver rättframt och tydligt på djupsinnighetens bekostnad. Summan av hans budskap är att livet i skuggan var mindre angenämt.

 

Han låter stundom som en Sinuhe egyptiern i Det Bästa-förkortning. Att både moral och omoral är förgängliga är visst och sant, liksom mänskan är det. Pulvis et umbra sumus. Också för den som lever under en inverterad Susannas – hon som svek – hat är detta en tröst.